مقالات آموزشی

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی چیست؟

۲/۵ - (۴ امتیاز)

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی آیا مانع از استفاده دوباره از این لوازم می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به کابرد اصلی این ظروف بپردازیم. سرویس های قابلمه گرانیتی از جمله محصولاتی هستند که به طور کلی تمام مزیت های ظروف تفلون و سرامیکی را دارند. آشپزی و پخت و پز در آن ها آسان بوده و باعث می شود تا کیفیت غذایی خوبی داشته باشید.

دقیقا به همین دلیل است که با بروز برخی مشکلات در آن افراد به فکر بازسازی این ظروف خواهند افتاد. اگر قصد تعمیر و استفاده مجدد از این لوازم را دارید بهتر است از مضرات آن آگاه شوید و سپس اقدام به این کار کنید. این مضرات می‌ تواند تا حد زیادی خطرناک و مشکل آفرین باشند. در ادامه به بررسی بهتر این موارد خواهیم پرداخت.

مضرات بازسازی ظروف گرانیتی

بازسازی ظروف گرانیتی چه ضرر هایی را با خود در پی دارد؟

از آن‌ جایی ‌که مواد به‌ کار رفته در فرآیند بازسازی ظروف گرانیتی سرطان زا و برای محیط ‌زیست مخرب است، هیچ‌ گونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت‌ و‌ درمان برای انجام این مورد صادر نشده است. به همین علت بسیاری از کارگاه‌ های خارج از شهر مسئولیت انجام این امر را به عهده گرفته و بدون هیچ نظارت تخصصی و کارشناسی، این کار را که امکان خسارت جانی بالایی دارد انجام می‌دهند. به‌ طور عمده این مضررات شامل موارد زیر می‌شوند.

آسیب به پوشش ضد ‌چسبندگی قابلمه

بازسازی ممکن است پوشش ضد چسبندگی این ظروف را ضعیف کرده و باعث این شود که غذا به سطح ظرف بچسبد.

مواد شیمیایی مضر

در فرآیند بازسازی از مواد شیمیایی خاصی استفاده می ‌شود که برای سلامتی مضر هستند و از مضرات بازسازی ظروف گرانیتی به شمار می رود. این مواد می‌ توانند به هنگام آشپزی داخل غذا نفوذ کرده و مشکلات سلامتی ایجاد کنند.

کاهش دوام پس از بازسازی

بازسازی یک فرآیندی است که طی آن ممکن است دوام و عمر مفید ظرف کاهش یابد.

عدم کارایی در دماهای بالا

ظروف گرانیتی که دست‌ خوش بازسازی شده ‌اند در برابر دماهای بالا مقاومت کمتری دارند و زودتر خراب می ‌شوند.

ظاهر نامناسب

بازسازی ظاهر ظرف را تغییر می‌دهد و ممکن است دیگر جذابیت ظاهری سابق را نداشته باشد.

هزینه‌های اضافی

این امکان وجود دارد هزینه ‌های بازسازی به اندازه خرید یک ظرف جدید بالا باشد، بنابراین، از لحاظ اقتصادی منطقی نخواهد بود.

آلودگی میکروبی

اگر بازسازی به درستی انجام نشود، این امکان وجود دارد که سطح ظرف به خوبی تمیز و استریل نشده و به آلودگی میکروبی دچار شود که برای سلامتی مضر است.

تغییر در خواص حرارتی

یکی از مضرات بازسازی ظروف گرانیتی تغییر خواص حرارتی این لوازم است و باعث خواهد شد که حرارت به صورت نامناسب در ظرف پخش شود. این موضوع می ‌تواند پخت نامناسب غذا را به‌ دنبال داشته باشد.

انتشار بوی ناخوشایند

موادی که در فرآیند بازسازی استفاده می شود باعث ایجاد بوی ناخوشایندی شده و این بو ممکن است به غذا منتقل شود.

غیرقابل بازیابی بودن برخی ظروف

این امکان وجود دارد که برخی از ظروف گرانیتی به دلیل نوع ساخت و مواد استفاده شده، پس از بازسازی به حالت اولیه خود برنگردند و کارایی خود را از دست بدهند.

دلایل عمده در خرابی و آسیب ظروف گرانیتی

قبل‌ از این که به سراغ تعمیر این ظروف بروید بهتر نیست با دلایل خرابی آن ها آشنا شوید تا در ابتدا مانع از بروز این مشکل در سرویس‌ های خود شوید؟ اگر ظروف گرانیتی شما به علت استفاده نادرست و نامرغوب بودن محصول دچار خرابی شده است و نیاز به تعمیر دارد باید با این موضوع مواجه شوید که این بازسازی می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و در برخی موارد خطرناک باشد.

دلایل خرابی و آسیب ظروف گرانیتی

بهتر است در صورت علاقه به استفاده از این لوازم به روش‌ های نگهداری و آسیب هایی که ممکن است به آن ها وارد شود آشنا شوید. این موارد به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود:

  • کیفیت ظروف گرانیتی
  • ماندن غذا در این ظروف
  • شست و شوی نامناسب
  • حرارت و گرما

بررسی کیفیت ظروف گرانتی و مقایسه محصولات مشابه با یک دیگر

کیفیت ساخت این محصولات و بررسی این ویژگی امری مهم است و باید به آن توجه شود. اگر قصد خرید این ظروف برای آشپزخانه خود دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر کیفیت لازم در این لوازم وجود نداشته باشد با عمل بازسازی مواجه خواهید شد که دارای مضراتی است. نکته دیگر در رابطه با خرید این محصولات، نمایندگی های رسمی در فروش کالا و سرویس های آشپزخانه است. خرید از نمایندگی به شما اطمینان کامل از با کیفیت بودن ظروف را خواهد داد.

تاثیر غذا در ظروف گرانیتی و خرابی آن ها

ماندن غذا در این ظرف ها مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد و در این مورد می توانید غذای آماده شده خود را در داخل ظرف نگهداری کنید. با این حال اگر با مواردی مواجه شدید که غذا به ته ظرف چسبیده باشد بهتر است این مورد را جدی گرفته و آن را از بین ببرید. تنها با رعایت یک نکته ساده می توانید از مضرات بازسازی ظروف گرانیتی به دور مانده و درگیر آن نشوید.

شست و شوی نامناسب ظروف گرانیتی و تاثیر آن بر مضرات بازسازی ظروف گرانیتی

یکی از مزیت های استفاده از این ظروف در این است که بسیار نچسب بوده و در هنگام پخت و پز هیچ ماده یا غذایی به آن نخواهد چسبید. اما اگر در مواردی هنگام شست و شو باعث ایجاد خط و خش در این ظرف ها شدید فکر بازسازی را از سر بیرون کنید چراکه با مضرات بازسازی ظروف گرانیتی رو به رو خواهید شد. لوازمی که می توانند در شستن این ظرف ها به آن ها آسیب وارد کنند استفاده از قاشق ها یا ظروف فلزی دیگر است.

تاثیر گرما و حرارت در خرابی ظروف گرانیتی

این ظروف به گونه ای ساخته شده تا در برابر گرما و حرارت بالا مقاوم باشد. در حقیقت با گرمای زیاد این لوازم آسیب خاصی نخواهند دید و تنها نکته قابل توجه، در این است که مانع از سوختن غذا و چسبیدن آن به کف ظرف شوید تا نیاز به استفاده از ابزار نادرست در شست و شوی ظروف گرانیتی نباشد.

نحوه بازسازی پوشش کف ظروف گرانیتی

در فرایند بازسازی این ظروف، در ابتدا تمامی پوشش گرانیتی قدیمی را جدا کرده تا به هسته مرکزی در ظرف برسند. این امر بسیار مهم است که هیچ لایه از گرانیت قدیمی در جداره های داخلی و خارجی ظرف باقی نماند. در این مرحله پوشش مقاوم و گرانیتی جدید را روی هسته مرکزی قرار می دهند تا ظرف جدید قابل استفاده شود. این فرایند ترمیمی همراه با عوارض و مضرات بازسازی در ظروف گرانیتی است که باید به آن‌ها توجه شود. این مضرات توانایی آن را دارند تا سلامت شما را به خطر اندازند.

جمع بندی

ظروف گرانیتی به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار بازار در آشپزی شناخته شده که تقریبا هر فردی باید یک سرویس از آن را در آشپزخانه خود داشته باشد. مضرات بازسازی ظروف گرانیتی با خود خطرات جانی و مادی زیادی که در پی دارد، سبب می شود تا از این کار صرف نظر کنید. بهترین روش برای استفاده از این ظروف نگهداری درست از آن ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا