مقالات آموزشی

معرفی انواع شیشه ساعت مچی (کاملترین مقاله)

۲/۵ - (۱ امتیاز)

هدف از طراحی شیشه ساعت مچی محافظت از ساعت در مقابل گرد و عبار، نمایش ساعت، حفاظت از عقربه و صفحه ساعت و … می باشد، اما سوال اینجاست که کدام نوع از شیشه ها بهترین عمل کرد را دارند؟ انواع شیشه ساعت مچی کدامند؟ ما در این مقاله به طور مفید و مختصر پاسخ این سوالات را میدهیم.

هنگام خرید ساعت مچی باید فاکتور های همچون جنس بند، جنس بدنه، برند، اندازه صفحه و جنس شیشه را در نظر گرفت. در حقیقت جنس شیشه ساعت یکی از مهم ترین فاکتور های هر ساعتی می باشد، پس باید هوشیارانه بهترین نوع از شیشه ها را انتخاب کنید.

برای انتخاب هوشمندانه ساعت باید جنس شیشه آن ساعت را بدانید، البته برای فهمیدن جنس شیشه  ساعت لازم است ابتدا انواع جنس شیشه را بشناسید و حتما از فروشگاه های معتبر ساعت را تهیه نماید. ما در این مقاله سعی داریم انواع شیشه ساعت مچی را برای شما معرفی کنیم.

پیشنهاد برای شما : راهنمای خرید ساعت مچی مردانه با کیفیت و قیمت مناسب

هر کدام از انواع شیشه ساعت مچی ، دارای ویژگی خاص خود هستند و این را شرکت سازنده بر اساس جنس، برند و قیمت و … آن ساعت انتخاب می کند. معمولا شیشه های ساعت از جنس اکریلیک، مواد معدنی(یا مینرال)، یاقوت می باشند.(در اکثر ساعت ها از فناوری آنتی رفلکس استفاده می شود)

به طور کلی سه نوع شیشه برای ساخت ساعت مچی در کارخانه های ساعت سازی استفاده می شوند که عبارت اند از:

  • کریستال اکریلیک
  • کریستال معدنی
  • کریستال یاقوت

هر کدام از این شیشه ها ویژگی و کاربرد خاص خود را دارد و معمولا تفاوت بسیار زیادی با هم ندارند. از این شیشه ها در موقعیت های مختلف بر اساس فاکتور های موجود در ساخت ساعت استفاده می کنند.

شیشه کریستال آکریلیک

از این نوع کریستال از نظر قیمت نسبت به مابقی کریستال ها قیمت پایین تری دارد، و البته نسبت به کیفیت آنها نیز از کیفیت پایین تری برخوردار است. این نوش شیشه ها با وجود قیمت کم، به سختی خرد می شوند و مقابل ضربات مقاومت خوبی دارند و برای ساعت های معمولی از این دست شیشه ها استفاده می شود.(معمولا از این شیشه در ساعت های فیک استفاده می شد.)

ویژگی های این نوع صفحه ساعت مچی

نکات مثبت

  • مقاوم در برابر ضربه
  • کم هزینه

نکات منفی

  • عدم مقاومت در برابر خراش
  • وجود خراش زیاد باعث خوانی بد ساعت می شود

پیشنهاد برای شما : معرفی و ساعت های برند کاسیو

شیشه کریستال معدنی

کریستال معدنی از کریستال آکریلیک مقاومت و کیفیت بالاتری دارد. این محصول با نام مستعار هاردلکس نیز شناخته می شود(در ایران معمولا به آن شیشه معدنی می گویند). این نوع شیشه با توجه به مقاومت خوب وقیمت پایین معمولا در اکثر ساعت ها از این محصول استفاده می شود.

این نوع شیشه ساعت مچی  از سیلیس ساخته می شود و در مقابل خط و خش مقاومت بهتری را از خود نشان می دهد.

ویژگی های این نوع صفحه ساعت مچی

نکات مثبت

  • نسبت آکریلیک مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارد
  • مقاومت بالا در مقابل ضربه

نکات منفی

  • نسبت به یاقوت در برابر خراش مقاومت کمتری دارد
  • در صورت خراشیدگی بالا باید شیشه عوض شود.

نکته: اگر میخواهید برای داشتن ساعت هزینه کمی کنید ساعتی با جنس شیشه معدنی بخرید در غیر این صورت پیشنهاد می شود، ساعتی با جنس شیشه یاقوت کبود بخرید.

کریستال یاقوت

این جنس شیشه، بسیار مستحکم می باشد و در مقابل خط و خش بسیار مقاوم است. از این شیشه در ساعت های گران قیمت استفاده می شود. برای خط انداختن در این کریستال اگر از چاقو یا هر شی دیگر استفاده کنید در حقیقت فقط خود را خسته کرده اید، این کریستال فقط با الماس خراش بر میدارد.

البته باید گفت که یاقوت های استفاده شده در ساخت ساعت، یاقوت های مصنوعی و ساخته شده توسط انسان هستند، اما مقاومت بسیار بالای در مقابل خط و خش و ضربه دارد.

ویژگی های این نوع صفحه ساعت مچی

نکات مثبت

  • مقاومت بسیار بالا در مقابل خط و خش
  • مقاومت در برابر ضربه
  • دارای وضوح نمایش ساعت بالا

نکات منفی

  • هزینه بالا
  • در صورت ایجاد خراش باید شیشه ساعت تعویض گردد.

نوعی دیگر از کریستال های یاقوت وجود دارند که بلور های معدنی پوشیده از یاقوت هستند. این نوع از شیشه ها یک نوآوری جدید است که شیشه های معدنی را از یاقوت کبود می پوشانند که در مقابل خط و خش و ضربه مقاومت بالای دارند و قیمت مناسبتری هم دارند.(در این مورد اطلاعاتی زیادی در دسترس نمی باشد)

معرفی فناوری آنتی رفلکس

فناوری آنتی رفلکس یا فناوری ضد انعکاس نور ویژگی خاصی است که در سال های گذشته به ساعت های مچی اضافه شده است. این فناوری باعث می شود میزان بسیار کمی نور از شیشه ساعت مچی انعکاس پیدا کند، که این ویژگی باعث بهتر دیده شدن صفحه ساعت می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سه نوع اصلی شیشه ساعت مچی را معرفی کردیم، با مزایا و معایب هر کدام آشنا شدیم. دو نکته را به یاد داشته باشید:

نکته اول : این میزان هزینه ماست که تعیین کننده جنس شیشه و کیفت ساعت است، پس اگر با هزینه اندک انتظار خرید ساعت باکیفیت بالا را دارید قطعا انتظار بی موردی است.(بهترین جنس شیشه برای هزینه کم کریستال آکریلیک است و برای هزینه متوسط کریستال معدنی و برای هزینه بالا کریستال یاقوت می باشد.)

نکته دوم: حتما از مراکز خرید معتر و سایت های معتبری همچون دیجی کالا خرید نمایید. و قبل از خرید مشخصات ساعت ونظرات کاربران (در صورت خرید اینترنتی) را با دقت بخوانید و بعد اقدام به خرید نمایید.

دوستان عزیز، امیدوارم این مقاله که ترجمه از سایت  BENS WATCH CLUB می باشد را پسندیده باشید، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. با تشکر از شما

مرجع مقاله : BENS WATCH CLUB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا